السيسي يطالب المصريين مجددًا بالتوقف عن "الهري"

قسم الأخبار
منشور الاثنين 9 يناير 2023 - آخر تحديث الاثنين 9 يناير 2023

وجّه الرئيس عبد الفتاح السيسي حديثه للمعلقين على اﻷوضاع الاقتصادية وتداعيات الأزمة والظروف التي تمر بها البلاد "بطلوا هري"، مشددًا على أن "الظروف صعبة جدًا، وده مش معناه إن الحكومة مش هتقوم بدورها".

وسبق أن طالب السيسي من المصريين "التوقف عن الهري" خلال يوليو/ تموز 2021، في احتفالية "حياة كريمة"، معلقًا على مخاوف المصريين من أزمة سد النهضة وتأثير ذلك على حصة مصر من مياه نهر النيل بقوله "عيشوا حياتكم، واحنا ماشيين في طريقنا وخططنا وكل شيء بفضل الله ماشي تمام وبشكل عظيم وجيد، ولا تقلقوا من حاجة، ومن فضلكم عيشوا حياتكم، وهقول كلمة بتقولها أنتم، بلاش هري".

وقال الرئيس خلال فعاليات المؤتمر الأول للتحالف الوطني للعمل الأهلى التنموي، اليوم الاثنين، "شايف الناس لما تتكلم كلام مش متنظم ولا مترتب، مش بيخوفوا بعض، اسمعوا مننا، مش عشان أصدق من غيرنا، لكن عشان عندنا بيانات، أي اجتهاد من آخرين مش مكروه، بس يمكن يعمل بلبلة ويزعج الناس، أكثر من ضغط الظروف، طب لو خوفنا الناس، النتيجة إيه؟".

وتواجه مصر حاليًا واحدة من أسوأ فترات التضخم منذ أعوام، وارتفعت أسعار الطعام والشراب بنسبة 30.9% مقارنة بهذا الوقت من العام الماضي. وتسيطر حالة من الارتباك على تعاملات السوق الموازي للصرف في مصر، خاصة في ظل المعروض للبيع من الدولار.

وتابع "هو إحنا منقدرش كدولة وشعب نصمد أمام أي تحدي، يعني لو مصر ظروفها صعبة هتتخلى عنها؟ بكلم كل اللي بيسمعني" وأشار إلى السلطات الحالية لم تضيّع أموال مصر في حرب أو مغامرة بقوله "هو إحنا دخلنا حروب ضيعنا فيها أموال مصر، دخلنا مغامرات ضعينا فيها أموال مصر؟.. الحرب دي مش بتاعتنا، الموقف اللي حصل سواء كورونا أو أزمة روسيا، مصر معملتوش، مصر بتدفع الثمن زي أي دولة".

ورغم أن السيسي لم يُشر صراحة إلى الرئيس الأسبق جمال عبد الناصر، إلا أن حديثه يتضمن انتقادًا ضمنيًا نادرًا للرئيس الراحل، إذ يتشابه مع طرح لمؤرخين ومتابعين للشأن العام، دأبوا على تحميل عبد الناصر المسؤولية عن "توريط مصر" في "مغامرات عسكرية" أبرزها حرب اليمن، تسببت في أزمة اقتصادية طاحنة إذ بلغ الدين الخارجي المصري في العام 1965 نحو 400 مليون جنيه مصري.

واختتم الرئيس السيسي حديثه بقوله "هقول التعبير الجميل اللي ممكن متنساهوش، بطلوا هري، بطلوا هري بقى".